Seminarium "Crowdfunding i CSR w projektach kulturalnych i społecznych" - Europa dla obywateli | Polski Punkt Kontaktowy

Seminarium „Crowdfunding i CSR w projektach kulturalnych i społecznych”

 

 

 

Czy kultura się opłaca? Komu potrzebny jest CSR? Czy crowdfunding i społeczna odpowiedzialność biznesu to tylko wsparcie finansowe? Na te i inne pytania związane z finansowaniem projektów z zakresu kultury i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego starali się odpowiedzieć zaproszeni paneliści i uczestnicy seminarium „Crowdfunding i CSR w projektach kulturalnych i społecznych”,  które odbyło się 6 września 2018 r. w Centrum Kreatywności Targowa w Warszawie. Organizatorami spotkania było biuro Creative Europe Desk Polska oraz Punkt Kontaktowy „Programu Europa dla obywateli”, działające w strukturach Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie.

Spotkanie zgromadziło ponad sto osób reprezentujących szerokie spektrum instytucji:  organizacji pozarządowych, uczelni, instytucji kultury, firm prywatnych i korporacji, zainteresowanych finansowaniem i włączaniem działań kulturalnych i społecznych w długofalowe strategie rozwoju instytucji. Podczas dyskusji panelowej zagadnieniom bliżej przyjrzeli się zaproszeni paneliści: dr Katarzyna Kopeć (Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa Tischnera / Uniwersytet Jagielloński), Joanna Skałuba (Fundacja Res Severa / Festiwal Filmów Odpowiedzialnych „17 Celów”), dr Karolina Bieniek (Przegląd Sztuki Survival), Bartosz Filip Malinowski (Agencja We The Crowd), Dariusz Szulc (ARTVENTURE Public Relations / Instytut Biznesu Rodzinnego). Całość dyskusji poprowadził Artur Celiński (DNA Miasta / Magazyn Miasta).

Podczas dyskusji panelowej pojawiły się tematy związane z różnymi formami  finansowania działań kulturalnych i społecznych.  Joanna Skałuba, redaktor naczelna magazynu „As Biznesu”, mówiła o wartościach jakie niesie za sobą umożliwienie łatwego dostępu do kultury. To gwarancja obopólnych korzyści  –  dla twórców i odbiorców, a tym samym budowanie społecznej odpowiedzialności.  Przykłady sukcesów w działalności crowdfundingowej przywołane przez dr Karolinę Bieniek pokazują, jak ważną rolę w działaniu pełni osobiste zaangażowanie, pasja i przekonanie, że działa się w słusznej sprawie. Takie zaangażowanie nie tylko się opłaca, ale przede wszystkim przyciąga innych i prowadzi do realnej zmiany.  „Jeśli w biznesie napędza tylko dążenie do bogactwa, oznacza to, że priorytety są niewłaściwie poustawiane” – powiedział Dariusz Szulc. Jedynym zadaniem, do którego warto dążyć w biznesie jest uczynienie ludzkiego życia lepszym. Podstawą dobrej współpracy jest przede wszystkim dbałość o budowanie relacji: najważniejsza jest profesjonalna więź  i wartości, na których ją budujemy – podkreślał Dariusz Szulc.

Crowdfunding w kulturze

Pierwsza z sesji tematycznych poświęcona została crowdfundingowi  jako formie wspierania projektów. Wspólnie z Bartoszem Filipem Malinowskim zastanawialiśmy się, dlaczego wybrać właśnie crowdfunding i czy społeczeństwo chętnie wspiera projekty w tej formie.  Z punktu widzenia inicjatorów działań crowdfundingowych najbardziej istotny powinien być sposób postrzegania tej formy wsparcia. Aby mieć pewność, że będzie ona wartością dodaną, warto postrzegać crowdfunding jako źródło kapitału, ale także jako walidację pomysłu, metodę testowania rynku, narzędzie zbierania pomysłów i opinii, sposób budowania społeczności, kanał sprzedaży, a przede wszystkim sposób na darmowy PR. Odpowiedzi na podstawowe pytanie: jak zyskać jak najwięcej dzięki crowdfundingowi szukaliśmy podczas sesji seminaryjnej. Więcej szczegółów znaleźć można w książce „Crowdfunding” autorstwa Bartosza Filipa Malinowskiego.

CSR w kulturze

Podczas sesji seminaryjnej poświęconej Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w kulturze, dr Katarzyna Kopeć z Uniwersytetu Jagiellońskiego podkreślała, że współczesna polityka kulturalna państwa powinna uwzględniać fakt, iż sektor kultury współtworzą publiczne instytucje, inicjatywę prywatną i organizacje pozarządowe.  Pole rozwoju działań CSR w kulturze jest duże i obejmuje m.in wykreowanie świadomości społecznej, że CSR może odnosić się do kultury. Może obejmować np. wolontariat pracowniczy. Niezwykle ważne jest także budowanie długofalowych rozwiązań CSR w kulturze. Więcej o tych zagadnieniach przeczytać można w książce dr Katarzyny Kopeć  –  „Finansowanie kultury w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu” .

Zagadnienie finansowania kultury i projektów kulturalnych to z pewnością jedna z kluczowych kwestii działania w tej sferze. Wiele wątków poruszonych podczas seminarium pokazuje, że to zagadnienie  podstawowe, wielowątkowe, ale także niejednoznaczne. Wymaga profesjonalizmu, spójności celów, wyznaczenia obustronnych korzyści płynących ze współpracy, ale musi  także opierać się na zwykłej życzliwości, pasji, empatii i wrażliwości.

Wszystkim panelistom i uczestnikom dziękujemy za wkład w dyskusję. Liczymy, że zagadnienia poruszone podczas seminarium to inspiracja do działania, a spotkania, które odbyły się podczas tego wydarzenia, okażą się być okazją do nawiązania współpracy.

Zdjęcia: Andrzej Szypulski

Zapisz się na nasz newsletter

Będziemy informować Cię o wszystkich najważniejszych wydarzeniach związanych z programem "Europa dla obywateli".

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close