Monuments of Remembrance 1918-2018
Tytuł projektu
Monuments of Remembrance 1918-2018
Lider projektu
Partnerzy projektu
Edycja programu
Europa dla obywateli - 2014-2020
Komponent / działanie / poddziałanie
Obszar tematyczny projektu
aktywizacja obywateli, partycypacja obywatelska, wydarzenia historyczne
Data rozpoczęcia projektu
Data zakończenia projektu
Kwota dofinansowania
70 810 €
Kontakt do polskiej organizacji
Fundacja “Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego
Kzyżowa 7
58-112 Grodziszcze
Miejscowość
Grodziszcze
Województwo
dolnośląskie
Adres strony www
Projekt Monuments of Remembrance 1918-2018 był międzynarodowym projektem edukacyjnym, realizowanym w Polsce, Czechach, Słowacji i Rumunii, którego celem było przybliżenie wiedzy na temat możliwości wykorzystania pomników w poznaniu historii, a przez to lepszego zrozumienia, jaką rolę odgrywa pamięć w kształtowaniu tożsamości i wartości.
W ramach projektu przeprowadzono kilkadziesiąt warsztatów, w których udział wzięła młodzież szkolna, nauczyciele, historycy oraz eksperci z zakresu public history. W wyniku ich prac powstała strona internetowa www.monuments-remembrance.eu, na której zamieszone zostały informacje na temat wybranych pomników z czterech wyżej wymienionych krajów. Ich opisy zostały specjalne przygotowane, aby podkreślić nie tylko to, co pomniki przedstawiają, ale w jaki sposób zmieniało się ich znaczenie na przestrzeni kolejnych lat.
Na stronie www.monuments-remembrance.eu dostępny jest także guidebook, zawierający bliższe informacje na temat tego, w jaki sposób pomniki wykorzystywane są do opowiadania o historii (lub też pewnej jej wersji) oraz przedstawia główne założenia metodyczne wykorzystane podczas przygotowywania opisów pomników podczas projektu. Publikacja ta zawiera także wskazówki, w jaki sposób włączyć pomniki w proces edukacji historycznej, czemu służą specjalnie opracowane scenariusze zajęć, oraz rekomendacje, mające na celu wskazanie, w jaki sposób należy interpretować pomniki – w tym także te, które mogą rodzić konflikty.
Udział w projekcie wzięła młodzież szkolna, naukowcy, eksperci od public history, edukacji historycznej i obywatelskiej oraz nauczyciele z Polski, Czech, Słowacji i Rumunii.